روشهایی برای موم بافی سریعتر


 

شروع موم بافی کلنی ها در مناطق مختلف کشور متفاوت می باشد به طوری که از اواخر بهمن و اسفند شروع شده و تا اواخر تیر و حتی مرداد ادامه دارد و برای سریع بافته شدن برگ موم روشهای تجربی و حاصل تجربیات خودمان را بیان می کنیم.

1) استفاده کردن از برگ مومهای تازه به طوری که تاریخ ساخت آنها زیر چند ماه و دارای بو و روغن مناسب باشد توصیه می شود.بنابراین استفاده از برگ مومهای کهنه سرعت موم بافی رو کند می کند و در بعضی موارد حتی بافته نمی شوند.

2) استفاده از برگ مومهای خالص به طوری که مواد افزودنی شیمیایی مثل پارافین در آنها نباشد و از عطر و رنگ مناسبی برخوردار باشد تا سریع زنبورها رو جذب کند.

3) استفاده از برگ مومهای زرد رنگ به خاطر کیفیت بهتر آنها نسبت به برگه مومهای سیاه بیشتر مورد استقبال زنبورها قرار گرفته و سریع تر بافته می شوند.

4) قرار دادن برگ موم در بین دو قابی که تخم سرپوشیده و در حال متولد شدن داشته باشد باعث زود بافته شدن آن می شود.بنابراین جز در موارد محدودی که شامل زمستان و سردی هوا می شود در صورتی که زنبور روی قاب آخر خوابیده باشد نباید برگ موم رو به قاب آخر اضافه کرد بلکه باید آن را در بین قابهای حاوی تخم قرار داد تا سریع بافته شده و ملکه در آن تخم گذاری کند.تنها با پیش بینی آب هوای روزهای آینده و مطمعن بودن از دمای محیط و خوشه نرفتن زنبور اینکار را انجام دهید.

5) شربت دادن در عصر روزی که برگه موم را اضافه کرده اید و هم چنین در روز بعدش باعث بافته شدن برگ موم در دو سه روز اول می شود.بنابراین توصیه می شود در دو روز متوالی یا یک در میان شربت بدهید به حدی که،کلنی در طول یک روز آن شربت را مصرف کند.

6) در صورتی هدف ما افزایش تخم ریزی و بافته شدن تعداد بیشتر برگ موم باشد می توانید قابهای آخر را که شامل گرده و عسل باشد از کلنی بر داشته و در کندو یا طبق در مکان مناسبی ذخیره کنید تا در فصلی که موم بافی تمام شده و گرده و شهد کم می شود به کندوها اضافه کنید.با برداشتن یک تا دو قاب از هرکلنی جمعیت جمع تر شده و برای موم بافی سریع آماده می شود.

7) پاشیدن مخلوط آب شکر و عسل و هم چنین گلاب به برگ موم باعث جمع شدن زنبورها به آن برگ موم شده و به سرعت بافته شدن آن کمک می کند.

8) با گرم شدن هوا باید با رنگ کردن ورق درب بالایی کندو(رنگ سفید)،گچ زدن،در سایه قرار دادن و یا کوچ دادن از شدت گرما در روز بکاهید.این کار افزایش موم بافی را در پی خواهد داشت.

9) جوان کردن ملکه ها و در پی آن افزایش تخم ریزی نیز باعث موم بافی بیشتر و سریع تر کلنی ها می شود.

10) درمواقعی که کلنی های ضعیف قادر به موم بافی نیستند با برداشتن قاب تخم از کلنی های قوی و اضافه کردن این قابها به کلنی های ضعیف هم باعث افزایش جمعیت کلنی های ضعیف می شوید و هم می توانید به کلنی های قوی برگ موم بدهید و در زمان کوتاهی شاهد بافته شدن و تخم ریزی ملکه در آن باشید.

11) در کلنی هایی که زنبورها فشرده باشند و روی همه قابها جمعیت باشد دو برگ موم همزمان اضافه کنید به طوری که یک برگه موم بین قابهای تخم ریزی شده قرار می گیرد و برگ موم دیگر در آخر اضافه می شود و اولویت با طرفی هست که تخم ریزی هم دارد؛یعنی از دو قاب سمت چپ و راست هر کدام که تخم ریزی دارد برگ موم در همان طرف قرار می گیرد.اگر جمعیت خیلی زیاد بود و هرزه بافی زیادی داشت به طوری که در سقف و بدنه هم زنبور خوابیده باشد می توانید دو برگ موم را همزمان در بین قابها قرار دهید.به این نکته هم توجه کنید که برگ موم بهتر است باعث دو نصف شدن جمعیت کلنی نشود چون در صورتی به مدت طولانی بافته نشود ضرر بزرگی به کلنی وارد می شود؛بنابراین برگ موم باید در بین قابهای دو و سه قرار گیرد.اگر قاب آخر تخم ریزی باشد می توان در قاب دو قرار داد و اگر عسل و گرده باشد باید در قاب سه قرار داد به گونه ی که قاب دو و چهار تخم ریزی باشد.

12) گذاشتن برگه موم در آن طرفی که ملکه مشغول کار است به زودتر بافته شدن و تخم ریزی  سریع تر ملکه در آن برگه موم می انجامد.مثلا وقتی کندو از ده قاب فراتر رفته و طبقی شده است در هر طرف که ملکه مشغول فعالیت هست؛یعنی چه در طبق چه در کندو در همان طرف ما برگ موم اضافه می کنیم؛چرا که فعالیت ملکه در آن قسمت باعث سریع تر بافته شدن و تخم ریزی برگ موم می شود.

13) استفاده از قابهای تمیز باعث سریع تر بافته شدن برگ موم می شود.در قابهای پلاستیکی هم نوع مواد بکار رفته بسیار مهم است،در صورتی که آن مواد از جنس مرغوب نباشد و از مواد درجه چندم استفاده شده باشد موم بافی دچار اختلال می شود.در خرید این گونه قابها دقت فرمایید.

14) استفاده از تقویتهای ویتامینه و اسید آمینه مثل پروموتور ال یا کیمیا چوک نیز به خاطر زیاد کردن تخم ریزی ملکه باعث افزایش جمعیت و موم بافی بهتر می شود.

نویسنده : عبدالرسول حافظی